中:敬爱的老师们、亲爱的同学们,大家好!我是来自九(2)班的徐浩然。

英:Dear teachers and schoolmates,good morning! I am BianYuyang from Class2,Grade9.

中:大家一定都听说过中国古代的一个小故事《孟母三迁》。孟母为了能让儿子生活在一个有好风气的地方煞费苦心,最终才成就了孟子这样一个儒门大家。由此可见,风气对一个人成长是十分重要的。今天升旗仪式的主题是“正班风、促学风、树校风”。

英:I think most of us have heard of a story from ancient China which is about Mencius mother. It’s meaningful for Mencius’ mother to choose a suitable place for her son to study, as we know that Mencius was very successful in Confucianism. The surrounding is of great importance to one’s growth. The topic today is Building a good class style,promoting a good study environment and forming a good school spirit.

中:“风气”一词在汉语中有两种意思,一是“一个人的行为与风度”,是指个人、小我;二是“社会上或某个集体中流行的爱好或习惯”,是指集体、大我。这样的解释让我们明白,风气是由小到大慢慢形成的,从个人到集体,再到民族与国家,我们只有先正班风,再促学风,最后才能成就良好的校风。

英:Disipline has two different meanings in Chinese, the first one is one’s action and characteristic, it is personal. The second one is hobbies or habits spread in society, it is collective. Its understood that a righteous disipline is slowly formed bit by bit, from a person to a group, from a nation to a country.So we should build a good disipline from our class, and finally in our school.

中:班风是班级的灵魂。我们应该为班级多做贡献,积极参加各类活动,并努力学习,互帮互助。班级就是我们自己的家,每个生活在这里的人都应该让它变得更加美好。

英:Class style is the soul of a class.We should contribute more to our classes, take an active part in all kinds of activities. Moreover, it is good for us to study hard and help each other.Our classes is our home. All of us should try our best to make it better.

中:“学而不思则罔,思而不学则殆”,只有学习时不断思考,才能从中获得更多新的知识;“温故而知新,可以为师矣”,边学习,边复习,才能够熟练掌握知识;“非学无以广才,非志无以成学”,学习是为了实现自己远大的理想与抱负,我们要学会树立目标,并向着这个方向一步步前进。

英:Learning without thinking is futile, thinking without learning is perilous.If we keep thinking when we are studying,we can gain more new knowledge.Also,by reviewing the old,we can master all the knowledge.If you don't learn more, you can't broaden your talents; if you don't have any ambition, you can't become a scholar.We need to have a goal and keep working hard on it.

中:作为金桥学子,我们每个人都肩负着维护校风校纪、为学校争荣争光的责任。英:As a student in Jinqiao,we all have the duty to keep a good school spirit and honour our school.

中:下面有请       进行国旗下讲话。

英:Lets welcome.

初三2班升旗仪式发言稿

尊敬的老师、亲爱的同学们:

  大家早上好!我是初2班吴璇。今天我在国旗下讲话的主题是《正班风 促学风 树校风》。

如果说班级是一个鲜活的生命,那么班风就是这个生命的灵魂。而学风是一所学校的灵魂,是一种巨大的精神力量和育人资源。  那么,作为学校和班集体的一员,我们应该怎样做呢?我认为,应做到以下三点:

一、遵守规章制度,是形成良好的班风、学风的基础

 军队的战斗力来自于铁的纪律,学校的生命力则来源于严格的校纪校规。我校在政教处的引导下就开展了常规习惯的主题班会,力求同学们做到静心学习,用心学习。自习课不说话,课间不大声喧哗,早上不迟到,晚上不拖拉。一规一则、班规班纪都是对合格人才思想品质、个人素质最基本的要求。正因为我们能够自觉遵守,同学们才有了礼貌的言谈举止、良好的学习风气、活跃热情的课堂气氛。 

二、培养集体荣誉感确立集体主义意识,是形成良好的班风学风的前提。 

 大家知道,散沙是不能凝聚成团的。必须在其中加一些水,才能使它们紧紧黏在一起。而一个班集体中,同学们就像一粒粒沙子,集体主义则成了水。因为有了水这样一股无形的力量,学生才能紧紧团结在一起,齐进步,共发展。有同学缺席,其他人会主动协助完成打扫任务;有同学犯错,其他人会马上提醒,纠正错误;教室内外有垃圾,同学们会主动捡起,;班级有比赛,所有人会团结协作;就餐排队,不挑食不浪费……我们每名同学要自觉维护集体荣誉,只有这样,才能形成良好的班风学风,才能把班集体建设好。

三、树立良好校风

学校就像我们的家,与我们每个人都有密切的联系,我们肩负着维护校风校纪,为校争荣争光的责任。树校风不是纸上谈兵,而需要在日常学习生活中实践,尊敬师长,感恩每一位工作人员,努力做好每一个细节,种种小事都为校园平添色彩。

 班风兴则学风兴,学风兴则校风兴,校风兴则学校兴!亲爱的同学们,让我们从现在开始,做一个自觉遵守校规、班规的好学生,为自己,为班级,为我们的大金桥,增光添彩!

我的演讲到此结束,谢谢大家!

中:今天的微小改变,会带来全然不同的明天。希望同学们从今天起严格要求自己,真正做到正班风、促学风、树校风。我相信,在我们的共同努力下,金桥的校园一定会变得越来越好!

英:A tiny change today brings a dramatically different tomorrow.I hope we will be strict with ourselves, build a good disipline in our classes, and finally in our school.I believe that through our hard work, our school will be better and better.

中:升旗仪式到此结束,谢谢大家!

英:Thats all for the flag raising ceremony.Thank you for listening.