敬爱的老师们,亲爱的同学们,大家好,我是来自八五班的郑佳豪。

Hello! Dear teachers and students. I am Liao Yunyao from Class 5, Grade 8.

1840年,英国侵略者打开了中国的大门,清政府的软弱无能,西方列强的蛮横抢夺,使得老百姓的生活穷困潦倒。

In 1840, the British invaders opened the door to China. The weakness and incompetence of the Qing government, and the brutal plundering by the Western powers made the Chinese people's life poor and destitute.

面对国家危难,涌现出无数的民族英雄。我们今天的一切,都是先辈们用热血换来的,我们要不负先辈们的期望,勿忘国耻,振兴中华。

In the face of national danger and disaster, countless national heroes emerged in China. Everything we have today is the result of the blood of our predecessors. We must live up to the expectations of our predecessors, not forget the National Humiliation, and revitalize China.

下面有请张老师为大家做国旗下讲话,大家欢迎!

Here is a detailed introduction. Please welcome Miss. Zhang!

敬爱的老师,亲爱的同学们:

大家好!今天我讲话的主题是:铭记历史,振兴中华。

今天是1213日,从日历上看,这不过是一年中一个普通的日子而已,可是这一天,尤其是1937年的1213日,对我们每一个中国人而言,是一个不该忘却的日子,是一个让人的心会流血的日子。

19371213日,是一个饱蘸鲜血的日子。那一天,日本人占领南京后,对南京城进行了血腥的屠杀,一幕幕悲惨的情景不堪回首。日军在南京城内烧、杀、抢、掠,无恶不做。在不到一星期的时间里残杀了三十多万手无寸铁的老百姓!这些人中,有的被当作活靶子练习射击、有的被活埋、有的被活生生的推进长江、有的成为细菌实验的牺牲品,甚至连未满月的孩童都不放过!

整个十四年抗战期间,侵略者的铁蹄肆意践踏蹂躏祖国的土地,列强的士兵耀武扬威地走在中国的马路上,外国军舰在黄浦江上任意来去。只有尝尽失去自由和被压迫的滋味,才能深切地懂得铭记历史、勿忘国耻的含义。

多少年风雨沧桑,河山巨变,我们的祖国早已摆脱了屈辱和苦难。黄皮肤的民族,终于在屈辱中站起来了,她挺直腰板,高抬头颅,终于可以扬眉吐气。冲天而起的蘑菇云,打破了苏美两国的核垄断、熊熊燃烧的奥运圣火,向世界宣示中国再不是东亚病夫。建党100周年庆典,使世人再次认识了一个生机勃勃、一个繁荣富强的中国。站在国旗下,我们为祖国的腾飞而骄傲自豪,我们为祖国的繁荣而心潮澎湃,同时我们也意识到了自己肩上的重任。

少年智则国智,少年富则国富,少年强则国强,少年独立则国独立,少年自由则国自由,少年进步则国进步。同学们,我们是初升的太阳,是祖国的未来和希望,让我们铭记历史,记住祖国历史的创伤,珍惜今天来之不易的幸福生活,努力学习,为中华民族的伟大复兴而努力学习!

我们是祖国的希望,民族的未来。我们要不负担在我们肩上的重任,勇敢的前进。为中华民族的伟大振兴,做出我们自己的一份贡献。

We are the hope of our country. We are the future of our nation. We must live up to the heavy responsibility on our shoulders and move forward bravely. We must make our own contribution to the great revitalization of the Chinese nation.

最后,我希望同学们铭记历史,为中华之崛起而奋斗,谢谢大家

Finally, I hope all the students will remember history and strive for the rise of China! That’s it. Thank you all.